Voor het laatst aangepast: 14 december 2023

Patiëntenportaal Huisarts (HiX)

Informatie Patiëntenportaal

Wat is een patiëntenportaal?
Via het patiëntenportaal van onze huisartsenpraktijk kunt u snel én gemakkelijk contact zoeken met uw huisarts en uw medisch dossier inzien. Het patiëntenportaal is een beveiligde digitale omgeving. U kunt via het patiëntenportaal bijvoorbeeld medische en persoonlijke vragen stellen en afspraken maken. Het patiëntenportaal is bereikbaar via een smartphone, computer of tablet met internet. U logt in met uw persoonlijke Yivi-pincode. Het is belangrijk om te weten dat de aanmelding persoonlijk is. Download het Stappenplan Patiënten portaal voor de handleiding om het patiëntenportaal in gebruik te nemen.

Wat kan ik doen met het patiëntenportaal?
Met het patiëntenportaal heeft u direct inzage in uw medisch dossier en kunt u:

  • Zelf afspraken inplannen
  • Een vraag stellen via een e-consult
  • Herhaalrecepten aanvragen
  • Uw medische gegevens inzien

Wie kan het patiëntenportaal gebruiken?
U kunt gebruik maken van het patiëntenportaal van Huisartsenpraktijk Oppe Ruiver als u:

  • Als patiënt geregistreerd bent in onze praktijk
  • Beschikt over een computer of tablet én smartphone met internetverbinding
  • In het bezit bent van een DigiD met extra controle voor SMS of de DigiD app

Kan ik inloggen op het portaal van iemand anders (als gemachtigde)?
Indien u als ‘wettelijke vertegenwoordiger’ van een patiënt gemachtigd bent, dan kunt u namens de patiënt in het patiëntenportaal van de patiënt kijken.

Contact
Heeft u vragen over inloggen op het patiëntenportaal? Stuur uw vraag in via administratie.opperuiver@cohesie.org of neem direct contact op met onze praktijk via het telefoonnummer 077 – 474 03 50.

Yivi app

Om gebruik te kunnen maken van het patiëntenportaal dient u gebruik te maken van de Yivi app. U kunt deze vinden in de app-store (Yivi app IOS) of Google play (Yivi app android)

Hoe kunt u Yivi installeren?
Er zijn 2 mogelijkheden om Yivi te installeren:

  • Online vanuit huis
  • In uw huisartsenpraktijk

Download hier het Stappenplan Patiënten portaal met afbeeldingen of volg onderstaande stappen.

LET OP: Omdat u met de Yivi app toegang krijgt tot uw medische gegevens moet u eenmalig uw identiteitsbewijs koppelen aan uw DigiD app via het menu en dan de optie ID-check. De app leidt u in een aantal eenvoudige stappen door dit proces. Dit moet u eerst doen!!! Daarna kunt u de Yivi app installeren en activeren via DigiD.

Optie 1: Yivi installeren – online vanuit huis
Wat heeft u nodig:

  • Een geldig identiteitsbewijs
  • Een DigiD app (voor uitvoeren ID-check)
  • Een moderne smartphone met internetverbinding (!)
    Let op: u kunt de Yivi installatie alleen online uitvoeren wanneer u in het bezit bent van een moderne smartphone. Dit houdt in:
    * iPhone, model 7 of hoger (iOS-versie 13)
    * Android-smartphone met NFC-lezer (Android-versie 6.0 of hoger)

Optie 2: Yivi installeren – in de huisartsenpraktijk

  • Download thuis alvast de Yivi app op uw telefoon!
    Wat heeft u nodig:
  • Een geldig identiteitsbewijs
  • Een smartphone met internetverbinding
    In de huisartsenpraktijk wordt uw Yivi app met een QR code gekoppeld aan uw eigen dossier.

Contact
Heeft u een vraag over de installatie van Yivi? Stuur uw vraag in via administratie.opperuiver@cohesie.org of neem direct contact op met onze praktijk via het telefoonnummer 077 – 474 03 50.

Inloggen patiëntenportaal

Hoe kunt u inloggen op het patiëntenportaal? Na het doorlopen van de Yivi installatie via het Stappenplan Patiënten portaal kunt u veilig inloggen op het patiëntenportaal van Huisartsenpraktijk Oppe Ruiver en heeft u inzage in uw medisch dossier.

Klik hier om door te gaan naar het patiëntenportaal

Wat heeft u nodig om het patiëntenportaal te kunnen gebruiken?

  • Een computer of tablet én smartphone met internetverbinding
  • Een geactiveerd Yivi-account(!)

Let op! Elk gezinslid heeft een eigen smartphone met Yivi-app nodig, omdat u hiermee toegang krijgt tot het eigen dossier.

  • Een DigiD met extra controle via sms of de DigiD app (aanvragen bij digid.nl). Omdat u met de Yivi app toegang krijgt tot uw medische gegevens moet u eenmalig uw identiteitsbewijs koppelen aan uw DigiD app via het menu en dan de optie ID-check. De app leidt u in een aantal eenvoudige stappen door dit proces.

Volg, afhankelijk van het type apparaat dat u gebruikt, onderstaande instructie om in te loggen op het patiëntenportaal.

Inloggen op uw smartphone

  1. Ga naar het patiëntenportaal en kies ‘inloggen’.
  2. U wordt automatisch doorverwezen naar Yivi.
  3. Voer uw Yivi-pincode in.
  4. Kies voor ‘vrijgeven van gegevens aan uw zorginstelling’ om in te loggen.


Inloggen op een ander apparaat (pc, laptop, tablet)

  1. Ga naar het patiëntenportaal en kies ‘inloggen’.
  2. Voer uw Yivi-pincode in.
  3. Scan met uw smartphone vanuit Yivi de QR-code op het andere apparaat.
  4. Kies voor ‘vrijgeven van gegevens aan uw zorginstelling’ om in te loggen.

Machtiging ouders voor patiëntportaal

Het is ook mogelijk om als ouder een machtiging in te (laten) stellen voor het dossier van uw kind(eren).
Hiermee kunt u alle functionaliteiten van het patiëntenportaal ook gebruiken voor uw kind(eren).
U hebt dan inzage in het dossier, u kunt afspraken maken voor uw kind, via e-consult vragen stellen over uw kind en herhaalrecepten bestellen. Hiervoor moet u eerst wel zelf toegang hebben tot uw eigen patiëntenportaal. Die machtiging moeten wij in het dossier instellen. Afhankelijk van de leeftijd van uw kind(eren) gelden hier andere regels voor.

Kinderen van 0 t/m 11 jaar
U kunt als ouder een mail sturen naar de praktijk via administratie.opperuiver@cohesie.org met vermelding van uw eigen naam/geboortedatum en de naam/geboortedatum van uw kind(eren)

Kinderen van 12 t/15 jaar
Bij kinderen vanaf 12 jaar hebben wij expliciet toestemming nodig van het kind zelf om de ouder te machtigen. Om die toestemming te kunnen registreren vragen wij jullie om eenmalig (samen) naar de praktijk te komen met een identiteitsbewijs van zowel ouder als kind. Het kind mag ook alleen komen met een identiteitsbewijs van de ouder. De ouder mag niet alleen komen met een identiteitsbewijs van het kind. Dan zullen wij de machtiging niet registreren.

Kinderen vanaf 16 jaar
Vanaf 16 jaar is het niet mogelijk om als ouder toegang te krijgen tot het dossier. Eerdere machtigingen zullen automatisch inactief worden zodra het kind 16 jaar oud wordt.