Voor het laatst aangepast: 31 maart 2021

COPD

Huisartsenpraktijk Oppe Ruiver biedt patiënten met COPD (chronische obstructieve longziekte) een zorgprogramma aan voor de behandeling en begeleiding van hun aandoening. De behandeling vindt plaats door de huisarts en praktijkondersteuner in samenhang met andere zorgverleners. Uw huisarts werkt hiervoor in regionaal verband samen in de Coöperatie Cohesie. Cohesie heeft met uw zorgverzekeraar afspraken gemaakt over de vergoeding voor het zorgprogramma.

Informatiefolders

Via deze link kunt u de informatiefolder over het zorgprogramma downloaden. Meer informatie over de aandoening COPD op thuisarts vindt u hier, en via de website van het longfonds.

Longfunctieonderzoek

Hier kunt u direct de patientenfolder over longfunctieonderzoek in onze praktijk downloaden. Het is belangrijk dat u deze informatie aandachtig leest voor het onderzoek. Of lees meer op de pagina over longfunctieonderzoek

Hier vindt u algemene informatie over hoe longfunctieonderzoek bij COPD in zijn werk gaat

Gebruik van inhalatie medicatie

Bij het gebruik van inhalatie medicatie bij astma (“pufjes”) is een juist gebruik heel belangrijk om te zorgen dat de medicatie ook echt in uw longen komt en niet in de keel of slokdarm. U krijgt bij een eerste inhalatierecept bij de apotheek uitleg en de praktijkondersteuner zal controleren of het goed gaat en zo nodig tips en adviezen geven.

Er zijn heel veel verschillende pufjes (tientallen!) en elk pufje is weer iets anders in gebruik. Als u een account aanmaakt bij de apotheek kunt instructiefilmpjes bekijken over precies dat merk pufje dat u is voorgeschreven. Via dat account kunt u ook eenvoudig de medicatie herhalen voordat u zonder zit.

Stoppen met roken

Roken is een belangrijke risicofactor voor het ontstaan van hart-en vaatziekten, longziekten en kanker. Als u rookt, zullen we altijd adviseren te stoppen met roken. Het is de enige manier om de voortschrijding van uw longziekte te stoppen. Bijna altijd is stoppen lastig. Als u gemotiveerd bent om te stoppen met roken en u wilt hier graag begeleiding bij, dan kunnen wij u daarin helpen. Onze praktijkondersteuners somatiek en een van onze assistentes zijn aanvullend geschoold om stoppen met roken te begeleiden. Lees ook meer over stoppen met roken op de website van Thuisarts